Internationale artikelen
bij dit onderzoeksproject:
* Kef, S. (1997).
The Personal Network of Blind and
Visually impaired Adolescents. Journal of Visual
Impairment & Blindness, 91, 3, p.236–244.Kef, S., Hox, J.J & Habekothe, H.T. (2000). Social
networks of visually impaired and blind adolescents.
Structure and effect on well-being. Social Networks,
22, p.73–91.
Kef, S. (2002). Psychosocial adjustment and the meaning
of social support for visually impaired adolescents. Journal of Visual Impairment & Blindness, 96,
p.22-37.
Leeuw, E.D. de, Hox, J.J. & Kef, S. (2003). Computer
assisted self-interviewing tailored for special
populations and topics. Field Methods, 15 (3) p.
223-251.
*
Kef, S. & Dekovic, M. (2004).
The role of parental and peer support in adolescents
well-being: a comparison of adolescents with and without
a visual impairment.
Journal of Adolescence, 27, p. 453-466.
*
Kef, S. & Bos, H. (2006).
Love is blind: Sexual behavior
and psychological adjustment of adolescents with
blindnes. Sexuality and Disability, 24 (2), p.
89-100.
Kef, S. & Tielen, L. (2008). Touch of
love; research on dating, courtship and sexual
experiences of Dutch youth with visual impairments.
Proceedings of the 9th International Conference on Low
Vision, Vision 2008; Montreal, Canada.
Boeken:
Kef, S., Hox, J.J. & Habekothe, H.T. (1997). (On)Zichtbare steun. Onderzoek naar Visueel gehandicapte
jongeren en hun netwerk. Amsterdam: Thesis
Publishers.
Kef, S. (1999). Outlook on relations. Personal
networks and psychosocial characteristics of visually
impaired adolescents. Amsterdam: Thela
Thesis (proefschrift).
Kef, S. (1999). Zorg voor personen met een visuele
beperking. In: Gennep, A. van & Schippers, A. (red.),
Een goede vraag, een passend antwoord. Utrecht:
NIZW.
Kef, S. & Van Berlo, W
(2008). 3.19 Visuele beperkingen. In: W.L. Gianotten,
M.J. Meihuizen-de Regt & N. van Son-Schoones (Eds.),
Seksualiteit bij ziekte en beperkingen (pp.
362-370). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
Kef. S. (2009). Tussenmenselijke interacties en relaties
bij slechtziende jongeren. In P.L. Looijestijn & G. van
Delden (Red.), Handboek Visueel Profiel – een ICF
geďnspireerde werkwijze over visuele waarneming,
slechtziendheid en visuele revalidatie. Koninklijke
Visio, Huizen. Publicatie op
www.visueelprofiel.nl, ISBN: 90-74641-10-5.
Nederlandstalige artikelen:
Kef, S., Habekothe, H.T. & Hox, J.J. (1998). Jongeren
met een visuele beperking: persoonlijk netwerk en
welbevinden. Nederlands Tijdschrift voor Opvoeding,
Vorming en Onderwijs, 14, 4, 200-219.
Hattum, M.J.C. van & Kef, S. (1999). Data verzamelen bij
basisschoolleerlingen en adolescenten met visuele
beperkingen met behulp van de computer. Pedagogische
studien,76 (2), p.104–117.
Dirks, E., Wieferink, K., Kef, S.,
Wenners-Lo-A-Njoe, V. & Uilenburg, N. (2008). Emotioneel
welbevinden en sociaal functioneren van kinderen met een
auditieve beperking. Van Horen Zeggen, 49 (6),
15-18.
Kef, S. (2008). Opvoeden van een kind dat
niet (goed) ziet. FOVIG Nieuws, 22 (3), 20-23.
Kef, S. (2008). Verliefdheid, afspraakjes
en verder……. FOVIG Nieuws, 22 (4), 16-19.
Kef, S. (2009). Jongeren in het regulier
middelbaar onderwijs en ambulante onderwijskundige
begeleiding. FOVIG Nieuws, 23 (1), 12-15.
Kef, S (2009). Onderzoek naar goed
contact, FOVIG Nieuws, 23 (2), 11-13.
Kef, S. (2009). Onderzoek naar autonomie
bij jongeren. FOVIG Nieuws, 23 (3), 16-18.
Kef, S. (2009). De volgende stap:
ouderschap. FOVIG Nieuws, 23 (4), 15-17.
Overzicht van scripties van universitaire Pedagogiek
studenten bij dit onderzoeksproject:
Dit overzicht bevat scripties van 1996
tot en met 2013. Eventueel zijn deze op te vragen bij
respectievelijk de bibliotheek van de UvA en de
bibliotheek van de VU. Voor meer informatie kunt u
tevens terecht bij de projectleider via de knop Contact
op deze site.
Udema, M. (1996). Opvoedingsgedrag van
ouders van visueel gehandicapte jongeren. Doctoraal scriptie Pedagogiek, Universiteit van
Amsterdam.
Wesselink, P.
(1996). Opvoedingsbeleving
van visueel gehandicapte jongeren. Doctoraal scriptie Pedagogiek, Universiteit van
Amsterdam.
Nieuwstadt, S. van
(1996). Zichtbaar op de
goede weg. Een literatuurstudie en een kwalitatief
onderzoek naar de contacten van visueel gehandicapte
Turkse en Marokkaanse jongeren met de Nederlandse
hulpverlening. Doctoraal
scriptie Pedagogiek, Universiteit van Amsterdam.
Maat, M., Schotanus,
M. & Wildenberg, I. (1998). Onderzoek naar
persoonlijk netwerk en sociale steun van personen met
een visuele en verstandelijke beperking. Doctoraal scriptie
Pedagogiek, Universiteit van Amsterdam.
Liefde is blind.
Onderzoekscriptie naar de beleving van dating en
seksualiteit van blinde jongeren (1998) S. Reek & A.
Sloep, doctoraal scriptie Pedagogiek, Universiteit van
Amsterdam.
Gulick, M. van &
Klaver, M. (1998). Een steun in de rug.
Onderzoek naar jongeren met een primair motorische
beperking en hun netwerk (1998). Doctoraal scriptie Pedagogiek, Universiteit van
Amsterdam.
Wildenberg, I.
(1998). Theorievorming rond
en zorg voor personen met een meervoudige beperking. Literatuur scriptie Pedagogiek,
Universiteit van Amsterdam.
Sier, J.C.C.M.
(1998). Meervoudig visueel
gehandicapte kinderen. Literatuur
scriptie Pedagogiek, Universiteit van Amsterdam.
Schotanus, M.
(2000). Toegang tot
integratie? De rol van informatie- en
communicatietechnologie in de functionele integratie van
personen met een visuele beperking. Literatuur scriptie Pedagogiek, Universiteit van
Amsterdam.
Sier, J.C.C.M.
(2000). De ervaringen van
scholieren met een visuele beperking op de reguliere
middelbare school. Doctoraal
scriptie Pedagogiek, Universiteit van Amsterdam.
*
Beelen, D. (2005).
Welke kansen hebben jongvolwassenen met een visuele
beperking op de arbeidsmarkt?
Doctoraal scriptie Pedagogiek, Universiteit van
Amsterdam.
*
Weenen. E. van
(2005).
De adolescentie
herzien. Hoe jongvolwassenen met een visuele beperking
de adolescentiefase beleefd hebben. Doctoraal scriptie Pedagogiek, Universiteit van
Amsterdam.
*
Kalksma, S. (2005).
Oog voor elkaar.
Onderzoekscriptie naar vriendschapsrelaties van jongeren
met een visuele beperking. Doctoraal
scriptie Pedagogiek, Universiteit van Amsterdam.
* Mantel, L. (2005).
Autonomie en
afhankelijkheid. De balans tussen autonomie en
afhankelijkheid ervaren door ouders van adolescenten met
een visuele beperking. Doctoraal
scriptie Pedagogiek, Vrije Universiteit Amsterdam.
* Hoogenboom, M.,
Kranen, L., Schalkwijk, M. van & Vries, S. de (2005).
Een blik van
verstandhouding. Opvoedingsgedrag van ouders van een
adolescent met een visuele beperking. Bachelor
scriptie Pedagogiek, Vrije Universiteit
Amsterdam.
*
Klarenbeek, J. (2006).
Adolescentie en de
invloed van de visuele beperking. Master scriptie Pedagogiek, Vrije Universiteit
Amsterdam.
Glotzbach, M., Groot, C. de, Prins, R.
Tol, E. & Vlaanderen, L. (2006). De visie van de AOB-er. De kijk op het
sociaal functioneren van adolescenten met een visuele
beperking. Bachelor scriptie Pedagogiek,
Vrije Universiteit Amsterdam.*
Wind, M.J. voor de (2007).
Gezien vanuit een ander perspectief. Het verschil in
leeftijd waarop blindgeboren en ziende kinderen
perspectief kunnen nemen (Theory of Mind, TOM), en de relatie
tussen de TOM prestaties van blindgeboren
kinderen en de oorzaak van de blindheid.
Master scriptie
Klinische Neuropsychologie, Vrije
Universiteit Amsterdam.
*
Kuivenhoven, Y. (2007).
"One best friendship, two visions”. Beste vriendschappen van adolescenten met een visuele beperking.
Master scriptie Pedagogiek, Vrije Universiteit
Amsterdam.
*
Postma, H.
(2007). Hoe is het in het
gezin en wat vinden de brusjes van jonge personen met
een visuele beperking? Master scriptie Pedagogiek,
Vrije
Universiteit Amsterdam.
*
Tielen, L (2008).
Tastbare liefde. Relaties en
seksualiteit bij jongeren met een visuele beperking.
M-these Orthopedagogiek, Vrije Universiteit Amsterdam.
*
Ataliede, N., Bendel, S. & Schmidt, A.
(2008).
Onbeperkte liefde? Seksualiteit, relatievorming en
psychosociale ontwikkeling bij adolescenten met een
visuele beperking, adolescenten met cerebarle parese en
adolescenten zonder beperking. Bachelor-these,
Orthopedagogiek, Vrije Universiteit Amsterdam.
*
Wieringen, M. van (2008).
Opvoeden vanuit een specifiek
oogpunt. M-these Orthopedagogiek, Vrije Universiteit
Amsterdam.
*
Verduijn, L. (2009). Opvoeding in beeld. Relatie
tussen gezinskenmerken, ouderkenmerken, ervaren
opvoedingsstress en opvoedingsgedrag van ouders van
kinderen met een visuele beperking. M-these,
Orthopedagogiek, VU University, Amsterdam.
*
Woolderink, S. (2009). Zicht op Ouderschap. M-these,
Orthopedagogiek, VU University, Amsterdam.
*
Plooij, H. (2009).
Een eigen weg gaan. Onderzoek naar
autonomie en sociale competentie van adolescenten
met een visuele beperking en de samenhang met
opvoedingsgedrag van ouders. M-these,
Orthopedagogiek, Vrije Universiteit, Amsterdam.
*
Buts, L.J. (2009).
'Even goede vrienden?' Onderzoek
naar vriendschapsrelaties van adolescenten met een
visuele beperking en samenhang met
onderwijsachtergrond en opvoeding.
M-these, Orthopedagogiek, Vrije Universiteit,
Amsterdam.
* Sibma, M. (2010).
Eenzaamheid in het vizier.
Eenzaamheidsvoorspellingen door middel van
psychosociale en sociale netwerk factoren bij
jongvolwassenen met een visuele beperking.
Masterthese Orthopedagogiek, Vrije
Universiteit, Amsterdam.
* Halters, W., Holter, R. ten, Hulsman,
S., Jansen, E. & Meulmeester, A. de (2010).
Oog
op ouderschap', B-these, Orthopedagogiek,
Vrije Universiteit, Amsterdam.
* Wildenburg, E. (2010).
De (on)zichtbare weg naar ouderschap. De invloed van
de psychosociale ontwikkeling bij jongvolwassenen
met een visuele beperking op het wel/niet aangaan
van ouderschap. Amsterdam: VU Univeristeit,
M-these Orthopedagogiek.
* Broersen, E., Oostermeijer, M. & Tolkamp, C.
(2011).
Bekijk het maar! Ouderlijke stress bij jongvolwassen
vaders en moeders met een visuele beperking.
B-These Orthopedagogiek, Amsterdam: Vrije
Universiteit.
* Balog, H. (2011).
Liefde maakt blind. Onderzoek naar
huwelijkssatisfactie van visueel beperkte ouders en
hun partner. Amsterdam: M-these VU
Orthopedagogiek.
* Hekman, K. (2011).
Ouderschapsverwachtingen van jongvolwassenen met een
visuele beperking met kinderen. M-these
Orthopedagogiek, Vrije Universiteit Amsterdam.
* Mijnals, G.J. (2011)
Sociale participatie van jonge mensen met een
visuele beperking in het voortgezet speciaal
onderwijs (VSO), het regulier voortgezet onderwijs
(RVO) en na het afronden van het VSO.
Masterthese Orthopedagogiek: Klinisch. Amsterdam:
Vrije Universiteit Amsterdam.
* Wever, E. (2012).
Van opvoeding tot opvoeden. Samenhang tussen
opvoedingsgedrag van ouders, opvoedingsbeleving van
adolescenten, opvoedingsherinnering en verwachte
ouderschapscompetentie van jongvolwassenen met een
visuele beperking. Masterthese
Orthopedagogiek: Klinisch Amsterdam: Vrije
Universiteit Amsterdam.
* Bragonje, M. (2013).
Retrospectieve blik op opvoeding door ouders en de
samenhang met de persoonlijke ontplooiing van hun
jongvolwassen kinderen met een visuele beperking.
Masterthese Orthopedagogiek, Vrije Universiteit
Amsterdam.
* Wolde, L. ten (2013).
Opvoeding en terugblik op opvoeding van ouders in
relatie tot het sociaal functioneren van hun
jongvolwassen kinderen met een visuele beperking.
Masterthese Orthopedagogiek, Vrije Universiteit
Amsterdam.
* Biersteker,
L.M. (2012).
Ouderlijke stress en parental self-efficacy bij
jongvolwassenen met een visuele beperking: samenhang
met onderwijs en kenmerken van de visuele beperking.
Amsterdam: Vrije Universiteit.