Samenvatting
'Verder kijken
dan de visuele beperking: hoe doe je dat?'
In een uitgebreid landelijk InZicht-onderzoek van dr S.
Kef naar de psychosociale ontwikkeling van jongeren en
jongvolwassenen met een visuele beperking en hun
opvoeders, hebben in totaal ruim 520 respondenten
meegedaan. Veel respondenten in alle steekproeven hebben
hun waardering en interesse uitgesproken om op deze
manier eens na te denken, te spreken en stil te staan
bij sociale contacten, vriendschappen, gevoel van
anders-zijn, hoe zit ik in elkaar, hoe kom ik over bij
anderen, hoe ga ik om met anderen/met groepen personen,
hoe ga ik om met mijn ouders en hoe gaan mijn/de ouders
om met mij/met hun kind etc. Tevens geven zij aan dat ze
ook in de begeleiding/ ondersteuning vanuit de
instellingen en scholen - nog meer - aandacht voor deze
aspecten op prijs stellen. Hierbij hebben de
respondenten een integrale, totaal aanpak voor ogen.
Waarbij juist die ogen en wat er lastig is met kijken
wel belangrijk zijn, maar de rest eromheen eigenlijk nog
veel belangrijker. Aandacht voor de totale persoon dus,
in al zijn sociale systemen waarin hij participeert in
de maatschappij. Waarbij het gezin als totaal belangrijk
is, maar ook het functioneren in vriendengroepen,
functioneren in de klas, functioneren in
vrijetijd/hobby-verenigingen, functioneren in een team
van collega’s. Het specifieke van de adolescentiefase en
de jongvolwassenheid en de ontwikkelingstaken en
vaardigheden die daarin een rol spelen, kunnen in dit
proces nog nadrukkelijker aandacht krijgen. Om uiteindelijk te kunnen komen tot concrete handvatten
voor instellingen en ouders hoe deze aspecten voor
jongeren en jongvolwassenen vorm te geven, moet er eerst
informatie-overdracht plaatsvinden. De producten van dit
implementatieproject wat gefinancierd wordt door InZicht
van ZonMw zijn dan ook:
- Een brochure uitgeven over de belangrijkste
onderzoeksresultaten van het landelijk onderzoek bij
jongeren en jongvolwassenen met een visuele beperking en
hun opvoeders. Deze brochure zal in verschillende vormen
verschijnen: in zwartdruk, op CD en/of diskette en zal
tevens te downloaden zijn via internet. Voor dit project
wordt een eigen internetsite ontwikkeld. - Organiseren van 5 regionale seminars voor respondenten
van het landelijk onderzoek en vertegenwoordigers van
instellingen. De onderzoeksresultaten worden
gepresenteerd. Met aanwezige respondenten op
interactieve wijze verder praten over de resultaten en
hoe deze een plaats kunnen krijgen in de
begeleidings/-ondersteuningsactiviteiten. Presentatie
van de instellingen uit die specifieke regio over hun
visie en aanbod voor juist deze doelgroep. Met alle
aanwezigen op interactieve wijze verder praten over het
doel waar naartoe gewerkt wordt: een toekomstnota
opstellen gericht op: 'Verder kijken dan de visuele
beperking: hoe doe je dat?'. - Toekomstnota opstellen: Daarin de
brainstorm-resultaten over concrete wensen/voorstellen
voor een integrale werkwijze in de begeleidingscontacten
in de adolescentie en jongvolwassenheid.
Looptijd: mei 2006
tot januari 2007 Projectleider: Mw. dr. S. Kef, Vrije Universiteit te
Amsterdam, Afdeling Orthopedagogiek, in samenwerking met
het Amsterdams Centrum voor Kinderstudies. Klik
hier voor het
Complete Onderzoeksvoorstel (in pdf)
Klik
hier voor het onderzoeksrapport 'Omgaan met anderen
en jezelf' (in pdf)
Links:
http://www.psy.vu.nl/fpp.php/departments/specialeducation/people/details.html?id=454
http://www.zonmw.nl/nl/programmas/inzicht.html
|